جمعه، مهر ۲۹، ۱۳۸۴
سعدی حسنی از نویسندگانی است که به عنوان اولین مؤلف کتابهای سودمند فارسی در زمینه موسیقی، حقی بزرگ بر گردن موسیقیدوستان نسلهای پیشین دارد. در دهه طلایی پنجاه، جوانی که در کنسرتهای ارکستر سنفونیک تهران حضور مییافت، یا با هزار شوق صفحهای از فروشگاه بتهوون بالای چهارراه پهلوی میخرید، هیچ مرجعی برای آشنایی بیشتر با آثاری که میشنید نداشت، جز دو جلد کتاب نفیس چاپ انتشارات صفیعلیشاه: تاریخ موسیقی، و تفسیر موسیقی، هر دو به قلم سعدی حسنی
نوشته بودم که در کتابخانه وست ونکوور گنجینه گرانبهایی یافتهام: دورههای مجله سخن. در دوره سوم این مجموعه مقالهای از سعدی حسنی دیدم با عنوان اختلاف ربع پرده. با خواندن آن به نظرم رسید نویسنده بر دو مطلب انگشت نهاده که همواره مورد سؤال و توجه من بوده، اول این که به راستی نمیتوان ربع پردهها را از گامهای موسیقی ایرانی حذف کرد؟ مثلا با زدن فای طبیعی (بکار) و سی بمل در تنالیته لاماژور نمیتوان به درآمد چهارگاه لا دست یافت، به جای آن که فا سری و سی کرن نواخته شوند؟ و دوم و مهمتر این که چرا بسیاری از نوازندگان و خوانندگان موسیقی ایرانی به اعتیاد کشیده میشوند، و اصولا گویا گوش سپردن به موسیقی ایرانی همراه است با بستن چشمها، سر را به چپ و راست بردن، و گاهی بهبهی گفتن
سعدی حسنی در جایی از این نوشته، ربع پرده را در موسیقی شرق کیفیتی میداند که موجب تخدیر است، و نمونه آن را اثر نوای نی بر مار میداند. با تردید جدی در این امر، به هر صورت این مقاله که باز یادآوری میکنم حدود شصت سال پیش نوشته شده، علاقهام را جلب کرد که با گذاشتن آن در وبلاگ، بحثی در این زمینه برانگیزم، شاید نتیجهای از آن حاصل شود
پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۴
خبرنگاران بدون مرز
گروه مدافع مطبوعات، موسوم به خبرنگاران بدون مرز، چهارمین گزارش سالانه خود را در مورد آزادی مطبوعات در 167 کشور منتشر کرد
در اين گزارش، ایالات متحد بيست رتبه تنزل کرده و به رديف چهلوچهارم رسيدهاست، که بيشتر ناشی از زندانیشدن جوديت ميلر خبرنگار نيويورک تايمز، و لطمه وارد شده به حرمت پنهان نگاهداشتن منبع خبر در نتيجه اقدام قوه قضائيه بوده است. کانادا نيز با چند درجه تنزل به رديف بيستويکم تنزل کرده، که تضعيف حرمت پنهان نگاهداشتن منبع خبرموجب آن بودهاست. کشورهای دانمارک، فنلاند، ايرلند، نروژ، و هلند در شمال اروپا، امسال در راس شاخص آزادی مطبوعات قرار گرفته اند
لبنان که معمولا در شاخص معرف وضعيت آزادی مطبوعات منطقه در رديفهای بالا بود، با پنجاه درجه تنزل در دو سال گذشته به رديف صدوهشتم تنزل کرده که قتل سمير کثير ژورناليست، در ماه ژوئن، يکی از عوامل اصلی آن است. این گزارش ميگويد ايران که در رديف صدوشصتوچهارم قرار دارد، کماکان بدترين کارنامه را در منطقه ارائه ميدهد، که زندانی بودن هفت ژورناليست و آزادی مشروط چهار ژورناليست ديگر از جمله عوامل موثر در داشتن چنين کارنامهای است. خبرنگاران بدون مرز ميگويند عربستان سعودی و ليبی کماکان از طريق وسایل ارتباط جمعی دولتی گردش اطلاعات و اخبار را در کنترل دارند، و وضعيت در مصر با حملههایی به ژورناليستها بدتر شدهاست. کره شمالی در آخرين رديف اين فهرست صدوشصت وهفت کشوری قرار دارد
شنبه، مهر ۲۳، ۱۳۸۴
فوگ بزرگ
خانم هدر کاربو، کتابدار یک کتابخانه، در گردگیری قفسههای کتاب، دستنوشتهای از نتهای نسخه پیانویی کوارتت "فوگ بزرگ" بتهوون را پیدا کرد
این دستنوشته هشتاد صفحهای، بیشتر با جوهر قهوهای نوشته شده و مانند همه کارهای بتهوون، در بسیاری جاها خطخوردگیها و تصحیحات زیاد دارد. این اثر از آخرین کارهای بتهوون و مربوط به زمانی است که آهنگساز کاملا ناشنوا بودهاست. گفته میشود این گنجینه گرانبها در حدود 115 سال مفقود بوده و کسی از جای آن خبر نداشتهاست
منبع خبر: نیویورک تایمز
یکشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۸۴
ای ساربان
رامین جمالپور، هنرمند ارزندهای که چند بار از او نام بردهام، همراه با آواز تالین اوهانیان خواننده سوپرانو، در یکی از برنامههای فارسی تلویزیون ونکوور، لید "ای ساربان" از امینالله حسین را اجرا کرد، و چه اجرایی
خیلی جالب توجه است که در فاصله یک ماه یا قدری بیشتر، مقالهای از من در مورد این آهنگساز منتشر میشود، و بعد قطعههایی از او در دو برنامه یکی در لندن و دیگری در ونکوور به اجرا در میآید
شنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۴
تارا کمانگر
اين کنسرت را بنياد خيريه جادوی ايران برگذار کرد که مؤسسه ای است غيرانتفاعی در بريتانيا و هدف خود را تلاش برای بسط و ارتقای فرهنگ ايرانی اعلام کرده است. تارا کمانگر که از سوی همين مؤسسه به عنوان موسيقيدان برجسته سال برگزيده شده، در برنامه خود، آثاری از امين الله حسين (۱۹۸۳-۱۹۰۷) چون اسطوره ايرانی و يادبود عمر خيام را به اجرا گذاشت
تارا می گوید: "من عميقاً احساس می کنم که امين الله حسين يکی از بهترين آهنگسازان ايرانی است، هرچند عموماً يافتن نتهای آثار او کاری بسيار دشواراست تا آنجا که ناچار شدم نتهای دو تا از قطعات اجرا شده را از روی نوار بازنويسی کنم"، و اضافه میکند: "با اين که حسین در ايران نزيسته، اما آثارش عميقاً در موسيقی ايرانی ريشه دارد و بيانگر پرقدرت عواطف، ظرافتها و دلتنگيهای خاص ايرانی است." تارا کمانگر فارغ التحصيل دانشگاه هاروارد در رشته مردم شناسی اجتماعی است و فراگيری موسيقی را از سه سالگی با نواختن ويولن و پيانو آغاز کرده است. او در کنسرواتوار نيوانگلند زيرنظر ويکتور روزنباوم به تحصيل در رشته نوازندگی پيانو ادامه داده و دوره هايی را نيز در نوازندگی تنبک، سنتور و ويولن ديده است
منبع حبر: بیبیسی فارسی
جمعه، مهر ۱۵، ۱۳۸۴
جغرافیای ونکوور
ونکوور بزرگ، که به اختصار ونکوور گفته می شود، از چند شهر مستقل ولی پیوسته به هم تشکیل شده، از جمله برنابی، سوری، کوکیتلام، وست مینستر، ریچموند، نورت ونکوور، وست ونکوور، خود شهر ونکوور، و چند تای دیگر. اما شهرهای وست ونکوور و نورت ونکوور به وسیله خلیج بورارد که از اقیانوس جدا شده از بقیه قسمتهای ونکوور بزرگ فاصله گرفته و به این دلیل به مجموع این دو شهر ساحل شمالی گفته می شود
بد نیست بدانید از حدود پنجاه هزار ایرانی مقیم ونکوور (بزرگ) بیشتر از نود در صد در ساحل شمالی که بهترین منطقه است اقامت دارند. مقصود از بهترین، سوای مسائل اقتصادی، امنیت است و تمیزی و آرامش و بسیاری عوامل دیگر شهری
چهارشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۸۴
بهترین شهرهای دنیا
در انتخاب بهترین شهرهای دنیا توسط نشریه اکونومیک، ونکوور به طور مشترک با وین به مقام سوم رسید. قابل ذکر است که شهرهای ژنو و زوریخ هم به اشتراک اول شدند
این دومین بار است که ونکوور به مقام سوم جهان می رسد، در حالی که در سالهای 2001 تا 2003 سه بار متوالی به مقام اول دست یافته بود. در مورد نحوه و عوامل انتخاب این شهرها درسایت این نشریه، شرایط و ثبات سیاسی و اجتماعی، وضع اقتصادی، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش، مسکن، حمل و نقل عمومی، و در مجموع 39 عامل کلیدی کیفیت زندگی ذکر شده است
شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۴
دکتر بنی احمد نقاش
تا حالا نمی دانستم دکتر بنی احمد، مدیر دبستانم، نقاش هم هست. با آن خط فوق زیبا - که به ما هم تعلیم می داد - باید حدس می زدم
این نقاشی یا طرح را در دوره مجله سخن، شماره 6 آبان 1322 در کتابخانه وست ونکوور دیدم . سوای این داستان، به گنجینه عجیبی دست پیدا کرده ام: مجله ای با مدیر مسؤولی پرویز ناتل خانلری، و سر دبیری احمد بیرشک. و البته چه نویسندگانی: صادق هدایت، سعدی حسنی و اسمهایی دیگر همه در همین ردیف