جمعه، تیر ۳۱، ۱۳۸۴

حروف ابجد

شاید خیلی از شما همیشه دوست داشته اید اطلاعاتی در مورد حروف ابجد داشته باشید. لذا در این یادداشت سعی می کنم خلاصه ای از این داستان بنویسم
الفبای ابجد مانند عربی 28 حرف دارد. در ادبیات فارسی، معادل سازی این حروف با اعداد به منظور رمز سازی استفاده فراوان داشته و دارد. به این معادل سازی حساب جمل بر وزن گسل گفته می شود. به خصوص در صنعت لغز در نظم فارسی، حساب جمل کاربرد فراوان دارد. ارتباط یک به یک اعداد را در حساب جمل با حروف در الفبای ابجد، در تصویر فوق برایتان نوشته ام. برای حفظ کردن آسان تر ترتیب حروف، ترکیبهای معروف ابجد هوز الی آخر ساخته شده اند
حالا که این حساب ساده را یاد گرفتید، می توانم بگویم چرا همیشه اعتقاد داشته ام نهایت بی سلیقگی است که بعضی (شاید برای لج کردن با عربی) برای دسته بندی مطالب در نوشته هاشان از الف ب پ ت ث ... استفاده می کنند و توجه ندارند که روش قدما در استفاده از الف ب ج د ه و ... ظرافتی در خود نهفته داشت و آن تطابق با عددهاست. اما اگر علاقه مند شدید بعد از این از این روش در نوشته هایتان استفاده کنید، یک نکته ظریف دیگر را هم اضافه کنم؛ اگر تقسیمهای مورد نظر از ده بیشتر است، بعد از "ی" ننویسید "ک"، بلکه از "یا" استفاده کنید که معادل 11 است (ی + الف = 10 + 1)، و بعد "یب" معادل 12 و "یج" معادل 13 الی آخر. شاید بارها این ترتیب را در شماره گذاری صفحه های پیش گفتار کتابهای متقدمان دیده اید و تعجب کرده اید که یا یب یج ید یه ... چه معنی دارد. حالا می دانید

3 نظر

Blogger Unknown نوشته

نام مورد نظر "ويدا" است.
چقدر زيبا مي‌نويسيد، ساعتهاست كه دارم مي‌خوانم.

۲۸ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۷:۵۵  
Anonymous ناشناس نوشته

سلام...!

خیلی ممنونم از مطالب جالبتوون...!

خیلی کمکم کرد در این زمان...!

اما باید بگم که من خودم ترجیح میدم که از برای شمارش از حروف فارسی استفاده کنم تا ابجد

همین

ممنون

فعلا!

۲۰ تیر ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۰۹  
Blogger پريا نوشته

سلام.چقد لذت بردم

۱۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۳۸  

ارسال یک نظر

خانه

Online dictionary at www.Answers.com
Concise information in one click

Tell me about: