چهارشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۸۷

دستورهای ساده عکاسی، قسمت دوم

دستور (4) عکس کودکان

از تراز چشم کودک عکس بگیرید. برای این کار مجبور می‌شوید خم شوید یا حتی روی زمین زانو بزنید! عکس از بالا کودک را غیر طبیعی و غالبا زشت نشان می‌دهد

تردید نیست عکسهای با ژست، عالی هستند، ولی در عکاسی کودک پوزهای طبیعی نتیجه بهتر می‌دهد. وقتی حواس کودک از عکس و دوربین متفرق شده و کار خود را می‌کند، بهترین وقت گرفتن عکس است. در این نوع عکس چهره زیبای کودک در حال لذت بردن از بازی یا هر کار دیگر دیده می‌شود، نه قیافه‌ای متفکر و در قید عکس و دوربین

سعی کنید کودک را با عکس و دوربین آشنا کنید. در این صورت کمتر نگران کار خواهد بود و ژست طبیعی خواهد گرفت. اگر کودک خیلی کوچک دارید، نزدیک به نوزاد، از همین الآن عکس گرفتن را کار هر روزه زندگیش کنید

بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند، قبل از آن که متوجه شوید! عادت کنید هر سال در یک روز خاص مثل شروع مدرسه، تولد کودک، یا هر روزی که انتخاب می‌کنید، یک عکس خانوادگی بگیرید که همه در آن باشید. بعدها کنار هم گذاشتن این عکسهای سالانه، هم رشد بچه‌هاتان را به خوبی نشان می‌دهد و هم بسیار لذت‌بخش است

دستور (5) زیاد عکس بگیرید

قابلیت پاک کردن عکس از موهبتهای دوربینهای دیجیتالی است، از آن استفاده کنید به بهترین شکل. تا می‌توانید عکس بگیرید، بعد آنها را که دوست ندارید یا به هر دلیل عالی نیستند پاک کنید. اگر در عکاسی جدی‌تر هستید و به قصد عکاسی بیرون می‌روید، با خود قرار بگذارید هر نیم ساعت، مثلا، ببینید چه گرفته‌اید، بهترینها را نگه داید و بقیه را پاک کنید. هر وقت روی عکسی شک کردید، قاعده این است که فعلا حفظش کنید تا بعد روی صفحه بزرگ‌تر کامپیوتر تصمیم بگیرید

این دستور بارها نجاتم داده، لااقل از سرزنش خودم! از یک صحنه بدون هیچ تغییر سه چهار عکس گرفته‌ام، یکی تار است، شاید مثلا دستم به سه پایه خورده درست در لحظه ثبت عکس، یا دهها دلیل دیگر

با این دستور نیازی به کارتهای حافظه خیلی بزرگ هم نخواهید داشت، مگر این که نیم حرفه‌ای باشید و به جلسه‌های طولانی عکاسی بروید

بیشترین فایده این دستور در گرفتن عکسهای گروهی است. هر وقت از بیشتر از دو سه نفر عکس می‌گیرید، مطمئن باشید یکی چشمک زده، یکی جای دیگری را نگاه کرده، و ده اتفاق ناخوشایند دیگر. اگر از یک صحنه مشابه چند عکس بگیرید، تقریبا گارانتی می‌کنید که یکی از آنها خوب شود

دستور (6) پیش تنظیم نور و فاصله

با تنظیمهای اتوماتیک دوربینهای امروزی، چند دهم ثانیه طول می‌کشد تا فاصله، نور، و توازن سفید مناسب به دست آید. به این ترتیب برای عکسهای سریع مثل عکس کودکان یا عکسهای ورزشی، پیش تنظیم بسیار اساسی است

ساده‌ترین روش پیش تنظیم این است که وقتی دکمه شاتر را برای تنظیم نصفه فشار می‌دهید، همان طور نگاهش دارید و کادر را عوض کنید. برای مثال، می‌دانید دوچرخه سواری تا چند ثانیه دیگر به محدوده عکس می‌رسد، سوژه‌ای پیدا کنید که فاصله‌اش تا دوربین معادل فاصله نقطه عبور دوچرخه سوار تا دوربین باشد، آن را هدف بگیرید و دکمه شاتر را نیمه فشار دهید و نگه دارید، وقتی دوچرخه سوار به کادر رسید دکمه را کامل فشار دهید

در صورتی که دوربینتان امکان حفظ پیش تنظیم داشته باشد کار ساده‌تر است، می‌توانید دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و به روشی که در راهنمای دوربین گفته شده این تنظیم را حفظ (قفل) کنید، دیگر لازم نیست دکمه نیم فشرده را نگه دارید. فاصله، نور، توازن سفید و هر تنظیم احتمالی دیگری قفل و حفظ می‌شود برای عکس بعدی

قسمت اول
قسمت سوم
دستور (7) سه پایه
دستور (8) زاویه‌های غیرعادی
دستور (9) فلاش در روز

چهارشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۸۷

دستورهای ساده عکاسی، قسمت اول

در یک سال گذشته که عاشق عکس گرفتن شده‌ام، دهها، بی اغراق دهها کتاب و مجله ورق زده‌ام و بسیار آموخته‌ام، در حد خودم، آماتوری ولی جدی، بیشتر دستور و لم (تیپ به قول این ور آبیها) تا درس آکادمیک. منتظر فرصتی بودم این دستورها را برای همه خلاصه کنم، مطمئنم کار آماتوری علاقه‌مندان را بهتر می‌کند
دستور (1) نزدیک شوید
بیشتر عکسها با دو سه قدم نزدیک شدن به سوژه بهتر می‌شوند. پر کردن کادر با سوژه یکی از تفاوتهای اصلی کار آماتوری با حرفه‌ای است. راه حل جایگزین، زوم کردن است. با نزدیک شدن به سوژه یا زوم کردن اپتیکی دوربین (چرا زوم دیجیتالی نه؟ دستور دوم را ببینید)، کادر را پر کنید. اکثر آماتورها وقتی از دوستان عکس می‌گیرند، کادر را تمام قد می‌بندند. تمرین کنید کادر را با صورت سوژه پر کنید. از بریدن قسمتی از پیشانی (در بالای کادر) یا گوش (در کنار کادر) نترسید، ولی چانه را قطع نکنید. با دوربین دیجیتالی نه پول فیلم می‌دهید و نه پول ظهور و چاپ، پس تجربه کنید، هر چه می‌توانید عکس بگیرید، بعد اضافه‌ها را پاک خواهید کرد

اگر با بیشترین وضوح دوربینتان عکس بگیرید، می‌توانید بعدا در روشن‌خانه هم کادر را اصلاح کنید. بیشتر عکاسان حرفه‌ای این اصطلاح روشن‌خانه را در برابر تاریک‌خانه سنتی به کار می‌برند به معنی برنامه‌های ادیت مثل فتوشاپ. اگر هیچ دلیل دیگری برای استفاده از بهترین کیفیت و وضوح دوربینتان پیدا نکنید، همین یک دلیل کافی است. کارت حافظه که قیمتی ندارد، عکاس حرفه‌ای هم که نیستید که بخواهید در یک عروسی، مثلا، پنج هزار عکس بگیرید! پس چرا باید صرفه جویی کنید در مصرف حافظه


دستور (2) زوم اپتیکی یا دیجیتالی
بیشتر دوربینهای جدید دو نوع زوم دارند: اپتیکی و دیجیتالی. زوم اپتیکی با تغییر طول کانونی لنز، بر اساس قواعد فیزیک نور، سوژه را نزدیک می‌کند. زوم دیجیتالی با یک برنامه کوچک نصب شده در دوربین، قسمتی که نشانه می‌روید برش می‌دهد و بزرگ می‌کند. پس زوم اپتیکی هیچ ربط به کیفیت ندارد، ولی زوم دیجیتالی به شدت کیفیت را تنزل می‌دهد. در واقع می‌توانید هر وقت اراده کنید خودتان کار زوم دیجیتالی را با برش دادن و بزرگ کردن قسمتی از عکس انجام دهید
اغلب کتابها صراحت دارند که اصلا زوم دیجیتالی را فراموش کنید، به دلیلی که ذکر شد. موافق نیستم. گاهی مایلید نتیجه کاری را که می‌خواهید بعدا در ادیت عکس انجام دهید موقع گرفتن عکس ببینید. چندی پیش می‌خواستم ماه شب چهارده را بگیرم، زوم اپتیکی دوربینم قادر نبود کادر را با ماه پر کند، می‌توانستم هر چه هست بگیرم و بعد دور ماه را برش دهم و بزرگ کنم، ولی دوست داشتم همان موقع گرفتن عکس ببینم نتیجه چه می‌شود. درنگ نکردم در استفاده از زوم دیجیتالی. به علاوه، سازندگانی مثل کانن و نیکون (عاشقان تلفظ درست انگلیسی که کاست را هم کست می‌گویند بخوانند کنن به فتح نون اول و کسر نون دوم، و نایکن به کسر کاف) عقلشان نمی‌رسد که زوم دیجیتالی بی‌خاصیت است و می‌تواند از امکانات دوربین حذف شود؟ شک دارم


دستور (3) سوژه را از مرکز دور کنید
عکاسهای حرفه‌ای به قدری وسط کادر را بد می‌دانند که آن را مرکز بی‌جان می‌نامند! سوژه را از مرکز بی‌جان دور کنید. به خصوص وقتی که زمینه‌ای قشنگ پشت سوژه باشد و به خصوص‌تر(!) اگر این زمینه قشنگ به نوعی مربوط باشد به سوژه. برای مثال، سوژه‌ای که دارد کادوی کریسمس باز می‌کند: می‌توان به کنار کادر حرکتش داد و درخت کریسمس را در کنار او، ولی در زمینه گرفت
قاعده سه یک از بهترین دستورهاست برای این منظور. این قاعده را قبلا مفصل شرح داده‌ام؛ خلاصه‌اش این که کادر منظر (چشمی یا ال.سی.دی) را با دو خط افقی و دو خط عمودی به نه قسمت متساوی تقسیم کنید. سوژه‌ای که روی این خطها و بهتر از آن، روی نقطه‌های تلاقی آنها (چهار نقطه) قرار گیرد بیشتر یا زودتر جلب توجه بیننده می‌کند


قسمت دوم
دستور (4) عکس کودکان
دستور (5) زیاد عکس بگیرید
دستور (6) پیش تنظیم نور و فاصله

یکشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۸۷

سوفی و سوفیا


آخرین نوشته‌ام را در مجله گفت وگوی هارمونیک ببینید. جدیدترین سی‌دی با اجرای آن سوفی موتر و کنسرتوی ویولن سوفیا گوبایدولینا موضوع این نوشته است

Online dictionary at www.Answers.com
Concise information in one click

Tell me about: